Slaappatroon ontwikkelen voor je baby

Je hoeft geen kinderen te hebben om “slaapgebrek” te koppelen aan baby’s. De baby wordt ‘s nacht wakker en je zal er weer uit moeten. Er gaat een lange tijd overheen voordat hij eindelijk weer in slaap valt. Na drie maanden is dit echt onverdraaglijk. Het is dan echt tijd om hier iets aan te doen. Het slaappatroon van jouw baby moet worden veranderd. Hoe je dat kunt doen zal ik nu vertellen.

Je kunt baby’s het verschil tussen dag en nacht aanleren. Dit kun je op allerlei manieren doen. Laat bijvoorbeeld de verduisterende gordijnen in de babykamer open. Zet het bedje dicht bij het raam. Het natuurlijke licht is bevorderlijk voor het ritme van de baby. Als er ‘s ochtends licht in de kamer valt, snapt de baby dat het tijd is om wakker te worden. Ook begint jouw baby te snappen dat het tijd is om te gaan slapen als het weer donker is. Je kunt tijdens het middagdutje de gordijnen open laten. Zo kun je de baby niet verwarren.

Laat de baby niet in je armen in slaap vallen. Dit zorgt er alleen maar voor dat hij hier gewend aan raakt. Als je dit wél doet, zal jouw kindje uiteindelijk moeilijk in slaap vallen als niemand hem aanraakt. Maak de baby wakker als hij tóch in je armen in slaap is gevallen en je hem in zijn bedje wilt leggen. Dit is moeilijk en hij zal waarschijnlijk wel even huilen. Gelukkig neemt de vermoeidheid het al snel over.

Breng je kind naar bed als hij nog wakker is. In het begin zal ook dit wat lastig zijn, maar uiteindelijk gaat het allemaal vanzelf. Oefening baart kunst. Blijf er niet bij zitten totdat jouw baby in slaap valt. Je kunt wel om de zoveel tijd even de babykamer inlopen om te checken of alles in orde is. Op deze manier stel je je kind gerust. Haal hem niet uit zijn bedje.

Vooral in het begin is het voor ouders heel moeilijk om hun kindje los te laten. Doe dit wel, want het is goed voor de ontwikkeling van de baby. Slaapgebrek is slechts tijdelijk, de zorg over je  kind is voor altijd.