Reclame gericht op kinderen

Steeds vaker ondervindt onze maatschappij problemen met reclame gericht op kinderen. Er is veel discussie over of dit wel of niet zou mogen. De wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam schatten op basis van het onderzoek van de Consumentenbond (2009), dat wellicht tot 40% van de gevallen van overgewicht onder kinderen te wijten is aan reclame.

 

Veertig procent. Dit is enorm veel. Ik vind dat dit te ver gaat en dat er actie moet worden ondernomen. Maar meerdere voorstanders van reclame gericht op kinderen vinden juist dat de ouders het grootste probleem zijn. Zij vinden dat ouders de kinderen moeten onthouden van het kopen van ongezond eten. Terwijl ik juist denk: “de ouders worden ook verleid en misleid door reclame.” Het probleem moet vanaf de kern worden aangepakt. Het zou niet zo ver moeten gaan dat ouders de schuld krijgen. We moeten dit soort problemen juist voorkomen.

 

Het onderzoek van Foodwatch (2013) bevestigt dat kinderen worden gebombardeerd met commercials over ongezonde producten.De media krijgt kinderen steeds meer in hun macht. Kinderen worden al op jonge leeftijd blootgesteld aan reclame. Prins Mini Stars hadden vroeger reclames, waardoor ik deze koekjes ook echt wilde eten. En ik zeurde net zo lang bij mijn ouders tot ik ze kreeg. Het lukte niet altijd, maar als het lukte kon m’n dag niet meer stuk.

 

Ik probeer mijn eigen kinderen te weerhouden van ongezond voedsel. Dus niet alleen van fastfoods restaurants als McDondalds, maar ook van de Dora koekjes. Tuurlijk gaan we wel eens eten bij McDonalds, ik kan er niet omheen. Maar ook deze organisatie verleidt mijn kinderen met Happy Meals. Alleen al om die reden eet ik hier liever niet.

 

We geven onszelf uiteindelijk allemaal over aan de massa. Het wordt tijd dat we het allemaal beseffen. Na jaren van reclames hebben we door wat dit met ons doet. Het is alleen moeilijk om ons hier niet aan over te geven. Ik doe het ook nog steeds. Maar als ik het voor mijn kinderen nog even kan uitstellen doe ik dit graag.